Orientarea vocațională pentru tineri – noua abordare a carierei de mâine

 In Blog

Doctor sau vânzător. Profesor, polițist, avocat sau pompier. Nu-i așa că și ție îți sună cunoscut? Era cariera pe ca ți-o doreai când erai copil. Dar acum s-au schimbat meseriile clasice cu cele ale viitorului, bazate pe tehnologie. De la 13-14 ani sunt tineri care și-au fixat reperele profesiei pe care vor să le aibă mai târziu, dar și tineri care au terminat liceul și încă mai caută, mai oscilează, vor să mai experimenteze pentru că sunt nehotărâți în alegerea drumului pentru viitoarea profesie sau sunt curioși și intră rapid în piața muncii.

Chair un  studiu realizat de eJobs anul trecut, arată că peste 50% dintre tineri se angajează prima dată, înainte de a împlini vârsta de 20 ani. Acum, atât părinții, cât și consilierii vocaționali au un rol major în formarea și îndrumarea tinerilor în ceea ce privește parcursul educațional şi profesional, aceștia oferindu-le suport şi consiliere pentru identificarea parcursului potrivit în funcție de abilitățile fiecărui tânăr.

Pentru că lumea și mediul de business sunt într-o continuă transformare și tehnologizare încurajează părinții să se gândească la metode prin care tinerii să își dezvolte atitudinea proactivă și capacitatea de lucru în echipă și de analiză și apelează tot mai mult la servicii de orientare vocațională, pentru a descoperi abilitățile și activitățile preferate de tânăr pentru viitoarea carieră.

Potrivit unui studiu realizat de LinkedIn indică faptul că peste 90% din aproape 900 de manageri de resurse umane consideră competențele sociale și personale cel puțin la fel de importante ca abilitățile tehnice. Conform statisticilor, pentru a se adapta noilor tendințe, tinerii trebuie să își dezvolte skill-uri de adaptabilitate, perseverență, inițiativă, și șă pună accent pe abilitățile matematice.

 

De este nevoie de orientare vocațională?

Peste 80% dintre absolvenții facultăților din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit. Cauza principală este faptul că elevii de liceu aleg cu sprijinul părinților, cadrelor didactice sau prietenilor, domeniul de studiu și, numai după aceea, activitatea dorită. Pentru că de cele mai multe ori activitatea dorită nu se regăsește în domeniul ales sau se găsește în intensitate mică, ei preferă să facă o muncă în care nu au pregătire temeinică, dar in care se simt bine. Ca urmare, satisfacția lor față de locul de muncă este ridicată, dar eficiența este mai mică decât în cazul în care ei ar investi același timp în domeniul în care se regăsește deplin activitatea dorită.

Orientarea Vocațională are efecte mai mari atunci când este făcută prin conștientizarea trăsăturilor clare de comportamentgândire și motivație. Toate acestea pot fi măsurate cu ajutorul Analizei 3D.

Marin Iachimov, fondatorul 3D Human Development și instrumentului Analiza 3D a dezvoltat o expertiză care permite stabilirea celor 3 componente și a relațiilor dintre ele cu o acuratețe de 95%. Acest fapt îi permite să identifice, împreună cu elevul, care sunt activitățile în care i-ar plăcea să se implice.

 

Cum funcționează orientarea vocațională prin Analiza 3D?

  1. Analiza 3D se realizează online, iar durata completării este de aproximativ 15 minute. După completare se va stabili o întâlnire pentru validarea rezultatelor Analizei 3D, întâlnire la care pot participa și părinții elevilor (cu fiecare elev în parte).

 

  1. Se fac primii pași în identificarea factorilor motivaționali pentru a construi lista activităților dorite. Lista creată se va transmite prin email elevului împreună cu activitățile propuse să le desfășoare până la următoarea întâlnire.

Exemplu temă: Discuție în particular cu medicul de familie pentru a afla motivul pentru care a ales să fie medic generalist. În paralel cu aceasta să participe la cursuri de prim ajutor sau ca voluntar la Crucea Roșie, în perioada dintre aceste întâlniri.

  1. Vom repeta Analiza 3D la fiecare două sau trei luni pentru a stabili schimbările în comportament, gândire și motivație, schimbări care sunt produse de activitățile practicate sau de alți factori externi. În urma stabilirii activităților identificate pentru fiecare elev în parte, vom trece la identificarea domeniilor care le înglobează. Orientarea Vocațională va lua sfârșit în momentul în care elevul conștientizează care este domeniul cel mai indicat în care se regăsesc activitățile identificate.

 

Orientarea vocațională prin Analiza 3D se realizează în cadrul mai multor licee din București, pentru a pregăti tinerii pentru viitor. Acum, creează-i un cadru mai bun pentru viitoarea carieră prin Orientare Vocațională și copilului tău. Trimite un mail pe marin@3dhumandevelopment.ro, cu titlul – carieră pentru viitor.

Analiza 3D este un instrument cu aplicabilitate și în organizații, în special pentru echipele de management, marketing și resurse umane sau întrega organizație. Descoperă mai multe despre Analiza 3D

Recent Posts

Leave a Comment

Contact

Pentru orice fel de informații sau stabilirea unei întâlniri vă rugăm să ne contactați.